Wat doen we?

Tijdens de dojo ga je zelf aan de slag om een project uit te werken. Dat kunnen games, verhaaltjes of animaties zijn. Je kan kiezen uit een hele reeks projectfiches. Je probeert zoveel mogelijk zelf te doen maar als je het even niet lukt, zijn er de coaches om je te helpen en wat uitleg te geven.


Starters beginnen met Scratch om de basis van het programmeren onder de knie te krijgen. Als je 3 experten projectjes hebt voltooid, mag je aan de slag met onze Micro bits.

Scratch

De Scratch kat is het favoriete huisdier van elke CoderDojo: ze doet niet in huis en voert zonder zeuren alle instructies uit die je haar geeft! Scratch is de ideale programmeertaal om kinderen van ±8 tot 888 jaar de basisprincipes van programmeren te laten ontdekken.

In Scratch kies je zelf welke personages, sprites genoemd, er meedoen in je computerprogramma en geef je instructies door blokjes aan elkaar te puzzelen. Geen saaie eentjes en nulletjes typen dus, maar vooral zelf leuke dingen verzinnen, maken en delen!

AAN DE SLAG

Wil je zelf aan de slag? Op http://scratch.mit.edu kan je op 'Maak' klikken en meteen beginnen programmeren! Je maakt ook best je eigen scratch account aan om zo al je projecten op de Scratch website te bewaren en te kunnen tonen aan de andere ninja's tijdens dojo. Klik hiervoor op 'Word Scratcher'.

Wil je offline werken dan vind je op https://scratch.mit.edu/download een offline editor.

Ben je benieuwd wat er zo al gemaakt werd, neem dan alvast een kijkje in de Scratch Studio van CoderDojo Duffel.

Inspiratie voor je eigen coole projecten vind je op de Scratch pagina.


Microbit

Bekijk hier een filmpje met uitleg wat de microbit is en wat je er allemaal mee kan doen.